Інтро
Щоб керувати трьома компаніями, Маск постійно оптимізує свій розклад.
«Книга «Ілон Маск. Tesla, SpaceX і дорога в майбутнє описує злети винахідника. Вона також відкриває секрети робочої етики Маска і його продуктивності, які допомагають йому керувати декількома компаніями», – пише американський підприємець Ден Сільвестр у блозі для Medium.
1. Починайте день із найважливіших справ.
Керуючи трьома компаніям – Tesla, SpaceX і Neuralink – Маску доводиться стежити за багатьма речами. Тому він починає день із найбільш важливих завдань. У його випадку, це написання важливих листів, які необхідно відправити, щоб розблокувати роботу інших.
Як правило, він починає свій день о 7 ранку і відповідає на найбільш важливі мейли протягом півгодини. Одного разу він сформулював це так: «Фокусуйтеся на сигналі, а не на шумі. Не витрачайте час на те, що не допоможе справі».
Щоб застосувати цю пораду, визначте ваше найважливіше завдання дня і займіться ним у першу чергу. Виконання цього завдання має чинити максимальний ефект на вашу роботу. Не переходьте до інших справ, поки не закінчите з цим.
2. Використовуйте петлі зворотного зв'язку.
У Маска досить щільний графік, протягом дня він часто змінює локації. Тому постійно працює над оптимізацією свого часу.
Він зізнається, що не читав книг по тайм-менеджменту, проте ділиться важливою порадою: «Думаю, дуже важливо використовувати петлі зворотного зв'язку, коли ви постійно думаєте про те, що ви зробили і як могли би зробити це краще. Мені здається, це найкраща порада: постійно думайте про те, як справлятися зі справами краще, ставте собі це питання».
Маск використовує не тільки власний фідбек, а й думки інших: він спонукає підприємців шукати саме негативні відгуки. Це може бути болісно, але принесе більше користі.
Він також наймає найкращих фахівців, здатних дати максимально чесний зворотний зв'язок.
Краса цієї поради Маска в тому, що вона підходить як для професійного, так і для особистого життя.
Зберіть вашу команду і дізнайтеся думку про конкретний продукт, деталі, стилі управління, бізнес-процес: «Не кажіть мені, що вам подобається, скажіть, що не подобається».
Те ж можна зробити із друзями.
3. Розмірковуйте, виходячи з первинних принципів.
«Первинний принцип» – це базове припущення, яке не можна вивести з будь-якого іншого припущення. Це єдиний безперечний аспект комплексної проблеми.
Маск мислить, виходячи з первинних принципів, а не по аналогії. Ось приклад, який він наводить: «З чого робиться ракета? Це аерокосмічні сплави: алюміній плюс титанові, мідні і вуглецеві волокна. Я задумався, яка вартість цих матеріалів на ринку? Виявилося, що їхня вартість становила близько 2% вартості ракети».
Замість того, щоб купувати ракети за мільйони доларів, Маск вирішив купувати матеріали і самостійно будувати ракети в своїй компанії.
Так народилася SpaceХ.
Як застосувати цей принцип? Такий підхід змушує вас думати інакше. «Первинні принципи» змушують вас повернутися до основної причини проблеми. Ви повинні розкласти проблему на основні елементи.
Для цього потрібно зробити три кроки:
1. Зіткнувшись із проблемою, зафіксуйте свої поточні припущення, які пов'язані з нею.
2. Розкладіть їх на базові принципи: знайдіть основні, справжні елементи проблеми. Як говорить Маск: «Зведіть проблему до фундаментальних складових і подивіться, в істинності яких елементів ви впевнені, а потім думайте, відштовхуючись від них».
3. Створюйте нові рішення. Якщо ви проаналізували проблему, розклавши її на базові елементи, то готові створювати нові рішення задач з нуля.
4. Використовуйте асинхронну комунікацію.
Перший секрет продуктивності Маска вже містив натяк на цю пораду: він вважає за краще спілкуватися на своїх умовах. Це означає, що він використовує для комунікації мейли і повідомлення, при цьому відправляє їх у зручний для себе час.
Він також намагається бути важкодоступним для людей за межами своїх компаній, тому використовує незрозумілу електронну адресу.
Як застосувати цей метод?
Плоди приносить сфокусована робота. А це передбачає максимально асинхронне життя з мінімальним вторгненням колег у процес.
Є три способи для того, щоб почати працювати за власними правилами:
1. Відключіть повідомлення: на телефоні, комп'ютері та інших гаджетах. Якщо питання дійсно важливе, вам зателефонують.
2. Відмовляйтесь від зустрічей: не погоджуйтеся на особисті зустрічі, якщо у них немає чіткого плану і очікуваного результату. По можливості, використовуйте замість цього мейл.
3. Працюйте віддалено: у галасливому офісі безліч відволікаючих чинників, у той час як вдома робота робиться в тиші. Якщо це неможливо, постарайтеся роздобути місце в особистому кабінеті.
5. Розвивайте свої навички спілкування.
Коли Маск не будує ракет або не робить революцій в автомобільній галузі, ви можете знайти його лише в одному місці – в електронній пошті. Одного разу він пожартував: «Я пишу дуже багато листів і дуже вправний у цій справі. Це моя головна компетенція».
Він дуже точний і короткий у своїх листах. Він часто відправляє мейли на всю компанію, де розповідає про новини, візії та місії, способи комунікації і продуктивності.
Виходьте з того, що ви помиляєтеся. І ваша мета – помилятися менше.
Він також майстер публічних презентацій, уміє підносити складні концепції зрозумілою мовою і у власному стилі. Він часто використовує теперішній час, кажучи про майбутнє. Такий трюк вражає слухачів, створюючи у них відчуття, що майбутнє вже настало.
Ось кілька способів використання секрету Маска:
1. Будьте короткими. Не пишіть десять пропозицій, якщо достатньо двох. Для тренування візьміть вже написаний вами лист і скоротіть його вдвічі.
2. Уникайте ненадійних слів на кшталт «не впевнений», «можливо», «мені здається», не використовуйте пасивних конструкцій, а також прислівників, які лише віднімуть час у вас і адресата, а також створять непорозуміння.
3. Знайте, чого хочете. Думайте про бажаний результат листа і сформулюйте його простою і зрозумілою мовою. В ідеалі, це і повинно бути вашим листом.
4. Виділяйте важливе. Якщо ви хочете відповісти конкретній людині в листуванні з кількома адресатами, виділіть її ім'я.
5. Ніколи не надсилайте масивний ланцюжок листів без короткого резюме з ключовими моментами і передбачуваними діями.
6. Поєднуйте завдання в групи.
Маск стратегічно підходить до багатозадачності. Якщо можливо, він поєднує кілька схожих справ. Наприклад, відповідає на мейли або проводить зустрічі за обідом.
Він каже: «Я виявив, що можу займатися поштою, коли проводжу час з дітьми. Я можу бути з ними і одночасно працювати. Якби я так не робив, то ніколи не встигав би справлятися з роботою».
Як це застосовувати? Дослідження показують, що багатозадачність, як правило, менш ефективна, ніж концентрація на одній справі. Мозку потрібен час, щоб пристосуватися, якщо ми перемикаємось між завданнями. Таке переключення стомлює і позбавляє продуктивності.
Але якщо ви згрупуєте схожі завдання, що вимагають одного типу мислення, то зможете вирішувати їх ефективно.
Наприклад:
1. Напишіть тексти для вашого блогу на тиждень вперед.
2. Відповідайте на пошту, дзвінки, повідомлення в один присід.
Просто сядьте один раз, випишіть всі ваші справи на день або тиждень, об'єднайте їх у групи. Попрацюйте так, якщо буде потрібно, перегрупуйтесь.
7. Планування.
Якщо ти керуєш трьома компаніями, то час стає дуже цінним. Тому Маск постійно намагається оптимізувати графік, використовуючи петлі зворотного зв'язку.
Як і більшість успішних та продуктивних людей, він складає дуже детальні графіки кожного дня. Свій календар він розбиває на п'ятихвилинні слоти.
Як використовувати такий секрет?
Найпродуктивніші люди працюють за календарем, а не списком справ. Календарі припускають обмеження і краще дають відчути час, визначити, скільки його потрібно на реалізацію того чи іншого проекту протягом тижня.
Поділ дня на невеликі слоти збільшить вашу продуктивність. Не обов'язково ділити день на п'ятихвилинні відрізки. Мій досвід показує, що найкраще працюють 30-хвилинні слоти. Знайдіть, що підходить вам. І переконайтеся, що включили в графік все: перевірку пошти, дзвінки клієнтам, обіди, зустрічі. Все повинно бути в календарі.
8. Берітесь за неймовірні цілі.
Маск відомий тим, що любить встановлювати неймовірні дедлайни для проектів своїх компаній. Він каже: «Спершу потрібно встановити, що щось є можливим, потім це стане вірогідним».
Ось історія від одного з колишніх менеджерів SpaceX: «Він змусив кожного працювати над автомобілем, який дістався би з Лос-Анджелеса в Нью-Йорк на одній заправці бака. Всі працювали над машиною рік, тестували кожну її деталь. І коли через рік запустили машину в Нью-Йорк, всі віце-президенти були переконані, що великим успіхом буде, якщо вона добереться до Лас-Вегаса. У результаті машина доїхала до Нью-Мексико – вдвічі далі, ніж очікувалося. Ілон завжди отримує вдвічі більше, ніж будь-хто інший».
Це дуже важливо. Навіть якщо вас спіткала невдача, ваш мета була настільки сміливою, настільки неймовірною, що ви святкуєте навіть невеликі досягнення. Адже ви взагалі не очікували, що із затії що-небудь вийде.
За словами самого Маска: «Я говорю щось, і, як правило, це відбувається. Можливо, не за графіком, але трапляється».
Як використовувати цей секрет Маска? Сенс у тому, щоб ваша мета виштовхувала вас із зони комфорту. Розвиток не відбувається, коли ви займаєтеся чимось, що робили раніше. Якщо ви прагнете до п'яти великих цілей, а досягли всього двох, ви перевершите більшість людей. Адже вони не спробували досягти навіть однієї.
Масштабні цілі вимагають більшої якості і кількості роботи, змушують вводити нововведення частіше, ніж звичайні цілі.
Наступного разу, плануючи роботу, приділіть кілька зайвих хвилин тому, щоб додати більше глобальних завдань. Ви побачите, що зможете здивувати самі себе. Це буде перший крок до того, щоб досягати вершин, які раніше здавалися неможливими.
9. Будьте налаштовані на розвиток.
Ілон Маск ніколи не буває задоволений станом справ. Його компанії досягають неймовірних результатів, але він завжди знає, що в будь-якій області залишається простір для поліпшення. Завжди є більш швидкий і легкий спосіб вирішувати завдання: «Виходьте з того, що ви помиляєтеся. І ваша мета – помилятися менше».
Коли ви націлені на зростання, то знаєте, що можете навчитися чому завгодно, приклавши достатньо зусиль. Якщо у вас щось не вийшло, то підійдіть до проблеми з іншого боку, поки не знайдете прийнятне рішення.
Розвиток приходить завдяки рішенню складних проблем. Щоб досягти успіху, потрібно тренувати мозок і сприймати помилки як прогрес, як наближення до розв'язки.
Ось кілька порад, як розвинути таке мислення:
1. Постійно вчіться: читайте, вчіться на власних і чужих помилках. Нові знання допомагають народжуватися новим ідеям, додавати цінності роботі і життю.
2. Будьте наполегливими: сприймайте помилки як незначні проблеми на шляху до отримання досвіду, адаптуйте і змінюйте свої ідеї, щоб вони виявилися успішними при наступній спробі їх реалізувати.
3. Приймайте виклики: якщо у вас є вибір між двома варіантами, беріться за той, який складніший.
4. Будьте відкритими до зворотного зв'язку: ефективний і своєчасний відгук допомагає стати кращим. Будьте відкриті для реакцій, навіть не найконструктивніших.
5. Підтримуйте інших: людина – не острів, тому радійте чужим успіхам. Коли прийде час, вони будуть радіти вашим.
10. Розширюйте базу своїх знань.
Якщо вірити братові Маска, то в дитинстві Ілон читав по дві книги в день. Це допомогло йому добре розбиратися у фізиці, математиці, комп'ютерних науках і не тільки.
Ось одна з моїх улюблених цитат Маска на цю тему:
«Важливо розглядати знання як семантичне дерево. Переконайтеся, що розумієте основи (це дерево і великі гілки) перш, ніж перейти до листя. Інакше їм не буде на чому висіти».
Маск сформував Т-подібний профіль компетенції: ґрунтовні знання в одній сфері і суттєві – у багатьох інших.
Візьмемо простий приклад. Ви хочете бути здоровим. Але для цього недостатньо займатися якимось одним видом спорту. Ви повинні знати багато – базові знання про харчування, розвиток мускулатури, роботу серця і так далі. Маючи великі знання про щось одне, наприклад, про обраний спорт, ви також повинні розбиратися в усьому іншому. Так працює цей підхід.
Щоб застосувати його, зробіть наступне:
1. Намалюйте букву Т і випишіть основні та другорядні знання і навички. Якщо потрібно, візьміть за приклад якусь успішну людину зі своєї сфери і її спектр компетенцій.
2. Тепер подивіться, які ваші знання і вміння щодо кожного пункту в списку.
3. Поглиблюйте своє експертне знання читанням книг, прослуховуванням курсів, навчанням в інших.
4. Постійно переоцінюйте свої навички, поки ваш профіль компетенцій не стане Т-подібним.